Київ – світова столиця оптоволокна чи «розумне» місто? Відповідь депутата Володимира Левіна на виправдання IT департамента. Частина 3
Завершуємо відповідь Левіна Володимира його третьою статтею. З його попередніми висновками ви можете ознайомитися у статтях «Ответ депутата В. Левина на оправдание ІТ-Департамента. Часть 1«, «Ответ депутата В. Левина на оправдание ІТ-Департамента. Часть 2»
Достеменно невідомо, «Киянин ID», — це буде аналогія картці киянина, чи допоміжний інструмент, проте останнім часом з’являється велика кількість необгрунтовних звинувачень в сторону Картки Киянина. Тож слід пояснити, що це за інструмент – Картка киянина.
Інформаційно — телекомунікаційна система “Картка киянина” – багатомодульна платформа для підключення всіх державних, міських та комерційних сервісів, а також платформа для надання відповідних сервісів киянам через особистий кабінет мешканця міста Києва та мобільний додаток для смартфонів.
1. ІТС “Картка киянина” складається з наступних модулів:
— Міський процесинг (Реєстр пільговиків та мешканців м.Києва, збір статистичних даних, формування аналітики, протоколи обміну даними з усіма доступними сервісами: КП «Київський метрополітен», Банк-партнер, торгові мережі, аптеки КП «Фармація», КП «Головний обчислювальний центр», де зберігаються персональні дані, які захищені за допомогою комплексної системи захисту інформації, яка згідно державної експертизи в галузі технічного захисту інформації отримала Атестат відповідності, та інші);
— АРМи реєстрації та видачі карт у відділеннях Управління соціального захисту та у відділеннях банку-партнера (АТ Ощадбанк);
— Веб-сайт з особистим кабінетом мешканця міста Києва;
— Мобільний додаток.
Проте, виникає досить логічне запитання – оскільки всі зазначені модулі зв’язані між собою і Картка Киянина є міською шиною, що покликана об’єднати на собі усі електронні послуги столиці, то як саме вона відрізняється від тієї шини, що планує створити Департамент інформаційно-комунікаційних технологій? Або ж, поставимо питання з іншої сторони, навіщо створювати додаткову «шину», якщо зазначена «шина» вже є на базі Картки киянина, що створена за інвестиційні кошти? У разі, якщо Департамент інформаційно-комунікаційних технологій виявить бажання сприяти розвитку системи Картки Киянина, то проблем БЕЗКОШТОВНО об’єднати все місто за допомогою API не буде.
Також, сьогодні вже більше 1 000 000 утримувачів Картки киянина користуються наступними сервісами, які підключені до платформи “Картка киянина”:
— Транспорт (електронний квиток у метрополітені, міській електричці, швидкісному трамваї);
— Медицина (електронний запис до лікаря, електронний рецепт, знижки в аптеках КП “Фармація”);
— Освіта (“Картка учня”: проїзд у транспорті, прохід у школу, харчування);
— Комунальні послуги (онлайн оплата комунальних послуг);
— Адміністративні послуги (ЦНАП, 1551, Громадський бюджет, Електронні петиції, запис до дошкільного навчального закладу);
— Оплата інших послуг (квитки на всі види транспорту: авіа, жд, автобуси, телебачення, мобільний зв’язок, інші);
— Отримання соціальних та разових виплат на Картку киянина;
— Інші.
Всі модулі вже впроваджено (факт), проте відсутнє їх масове використання. Чому? Все через те, що на сьогоднішній день місто не має можливості встановити в школах, лікарнях, транспорті обладнання та програмне забезпечення. Ви тільки прислухайтесь, місто НЕ МАЄ можливості. На думку Департаменту є більш важливі задачі на 2018 рік, а ніж підвищення доброту містян та комфорту їх проживання в столиці.
Проте, слід зазначити, що все апаратне та програмне забезпечення для безперебійного функціонування Картки Киянина розташоване на серверах КП ГІОЦ КМДА.
А оскільки програмне забезпечення вже розташоване на серверах КП ГІОЦ КМДА, то навіщо Департаментом ІКТ створюється єдиний портал, розробляються окремі модулі, нав’язується містові якась «шина»? Це все можна акумулювати в єдиному електронному інструментові – Картці киянина (як я зазначав раніше, є аналогом шини), а головне – все це виконано не за кошти платників податків у місті Києві, а за інвестиційні кошти, що не може не бути домінуючою перевагою над усіма іншими альтернативами. Зекономлені кошти можна буде направити на інші більш соціально важливі потреби або ж, навіть, на розвиток «розумного» міста, але саме «розумного» міста, а не світової столиці оптоволокна. Або ж на закупівлю обладнання в школи та лікарні, наприклад.
ІТС “Картка киянина” — це мультиемітентна система, яка може взаємодіяти з будь-яким українським банком в процесі емісії карт.
Сама «Картка Киянина» (що є українською розробкою) — це пластикова банківська картка міжнародних платіжних систем Visa і MasterCard. У неї є свій банківський рахунок, який діє по всій території України і за кордоном. Тому вона також використовується як зарплатна та пенсійна картка. Вона є іменною, з фотографією власника. Тому в разі виявлення передачі картки третім особам, вона може бути заблокована.
Рішенням Київради, отримати карту може будь-яка особа, яка зареєстрована в столиці або постійно працює або навчається в Києві, або є батьком або опікуном дитини, яка навчається в Києві, або є зареєстрованим у столиці переселенцем з окупованих територій України та з районів проведення АТО.
На картці встановлено ідентифікаційний додаток, який дозволяє повністю ідентифікувати особу, тобто, «Картка Киянина» – ID-картка киянина, за допомогою якої проводиться ідентифікація для отримання різноманітних послуг та сервісів, в тому числі і державних.
З Карткою Киянина влада міста отримує зручний інструмент для нарахування разової допомоги за програмою «Турбота киянам» безпосередньо на Картку Киянина пільговика. Цей механізм запроваджено декілька років тому і, за розрахунками, він сприятиме більш чіткому плануванню бюджетних витрат на надання субсидій, адже, ми знаємо, що достеменно невідомо, скільки субсидіантів скористалося пільговим проїздом. А коштів з кожним роком планується все більше, хоча й невідомо, чи зросте загальна кількість субсидіантів?
На сьогодні Картка киянина вже являється єдиним електронним квитком у муніципальному транспорті. Вона вже працює в метрополітені, швидкісному трамваї, міській електричці та запрацює в інших видах наземного транспорту після встановлення обладнання та програмного забезпечення. З Карткою Киянина керівництво Києва отримує зручний інструмент з реального підрахунку компенсації КП «Київський метрополітен» коштів за пільговий проїзд Тому, Департаменту слід ще раз повторити моє запитання – чому не впроваджується єдиний електронний квиток у наземному транспорті? Натомість, Департамент вже у поточному році провів декілька тендерів на суму близько півмільярда із прокладки оптоволоконних мереж.
Картка киянина – єдиний інструмент для здійснення безоплатного проїзду пільгових категорій громадян. По інформації, яка надана метрополітеном, кожен другий проїзд у метрополітені здійснюється з використанням Картки Киянина.
Також з «КК» можна замовляти адмінпослуги онлайн в особистому кабінеті на веб-порталі ЦНАП, а також на порталі електронних послуг міста. Користувачі можуть відслідковувати через особистий кабінет свою електронну чергу, а також завантажувати і прикріплювати електронні документи. Крім того, маючи картку киянина, можна подати скаргу або звернення на міському порталі служби 1551, подати або проголосувати за петицію, ініціативи Громадського бюджету використовуючи Картку киянина як документ підтвердження особи.
У планах є розповсюдження такого інструменту як «Карта учня». «Карта учня» дає можливість відстежувати, зайшла або вийшла дитина в/зі школи, в якому транспорті їхала дитина і чи скористався послугами шкільної їдальні. Ці послуги будуть надаватися батькам безкоштовно. Запущений пілотний проект в двох шкільних закладах Києва. Планується розширення Картки учня функціоналом електронної школи (журнал, щоденник та ін.) і поширення картки учня на всі школи міста Києва.
Комунальний модуль картки – це сплата всіх видів комунальних послуг через Інтернет.
Модуль страхування дозволяє оформити страховий поліс використовуючи агрегатор, який автоматично генерує та пропонує найвигідніший поліс страхування.
Web-частина вищезазначеного функціоналу вже реалізована, на часі розвиток мобільного додатку.
Планується також розвиток на базі платформи Картки киянина мобільного додатку, з модулем «Комунікатор» відкриє можливості персоніфікованої комунікації між жителями міста і міськими органами влади, коли кожен мещканець м. Києва зможе поспілкуватися з реальним представником влади (мер, депутат, дільничний поліцейський, сімейний лікар, ЖЕК) онлайн та буде повністю ідентифікований.
До Департаменту виникає ще одне досить логічне питання (мабуть, десяте). У зв’язку із тим, що весь спектр перелічених додатків розроблено та планується до впровадження за рахунок інвестиційних коштів, чому Департамент жодним чином не сприяє впровадженню та удосконаленню Картки Киянина? Чому Департамент намагається створити аналогічні додатки за рахунок бюджетних коштів? На створення аналогічного інструменту підуть роки, мільярди гривень бюджетних коштів, а головне – чи довіряться кияни другому механізму?
Дієвість Картки Киянина доведена та перевірена роками, в неї вкладено купа зусиль і, на мою думку, Департаменту слід було б більше приділяти уваги зазначеному інструменту, адже, це є одним з найпростіших рішенням щодо закриття частини проблем при створенні «розумного» міста. І як я вже зазначав, саме побудова «розумного» міста – головний пріоритет столиці.
І на останок, про Картку Киянина в цифрах:
Більш 1 000 000 виданих карток
677 000 карток належить пільговим категоріям населення і повністю замінюють пільгове посвідчення
100 АРМів з реєстрації пільговиків у Києві
11 відділень з Управління соціального захисту громадян, де є можливість подати заяву на отримання Картки Киянина
Майже 200 відділень банку, де приймають документи для оформлення та видачі картки.